Veelgestelde vragen
Producten
Hoe worden de planten geleverd?
Alle planten worden los geleverd, dus zonder pot of vijvermand. Het is belangrijk dat de planten gepoot worden in een geschikte bodem. In de omschrijving van de plant wordt aangegeven wat de juiste zone en diepte is.
Wat is er nodig om te planten?
Voor alle oever-, moeras-, en waterplanten geldt dat ze gepoot dienen te worden in een natuurlijke oever of vijverbodem. Bij harde ondergronden gebruikt u vijvermandjes gevuld met vijveraarde, hetgeen mee te bestellen is onder de tab accessoires.
Hetzelfde geldt voor bijna alle zuurstofplanten. Slechts bij enkele soorten wordt specifiek vermeld dat ze los in het water groeien, dan is er verder niets nodig.
Drijfplanten kunnen los in het water gedaan worden.
Waterlelies in kleine vijvers die niet in een natuurlijke vijverbodem gepoot worden zet u in 3 liter vijvermanden. Voor waterlelies in grote vijvers zijn jumbo vijvermanden zeer geschikt.
Hoe groot zijn de planten?
De grootte van de planten kan erg verschillend zijn. Dat komt omdat de grootte van de plant verbonden is aan het stadium waarin het zich bevindt. In het voorjaar zijn de meeste planten klein en in augustus zijn ze het grootst. Soms lijken de planten klein omdat ze gesnoeid zijn voordat ze worden geleverd, zodat ze bij u thuis nog mooier en voller groeien.
Hoeveel planten heb ik nodig?
Wij adviseren 9 tot 12 stuks per m2 vijverrand in te planten. Per m3 water is 5 stuks/porties/bundels zuurstofplanten aan te bevelen.
Bestellen
Zijn er speciale prijzen voor groenvoorzieners en hoveniers?
U kunt als hovenier of groenvoorziener korting ontvangen door hier uw KVK nummer in te vullen. Wij zullen dit controleren en een gepast kortingspercentage toewijzen aan uw account. De korting is alleen van toepassing op de producten, niet op de verzendkosten. Het kortingspercentage zal in uw account en in de winkelwagen worden getoond. Het kortingspercentage wordt direct toegepast op de producten in de winkelwagen.
Kan ik de bestelling die ik al geplaatst heb nog wijzigen of annuleren?
Als de bestelling nog niet verzendklaar gemaakt is kunnen we aanpassingen doorvoeren of de bestelling annuleren. Neem z.s.m. contact met ons op via info@vijverplantenonline.nl , dan bekijken we de mogelijkheden.
Zijn er speciale prijzen voor groenvoorzieners en hoveniers?
U kunt als hovenier of groenvoorziener korting ontvangen door hier uw KVK nummer in te vullen. Wij zullen dit controleren en een gepast kortingspercentage toewijzen aan uw account. De korting is alleen van toepassing op de producten, niet op de verzendkosten. Het kortingspercentage zal in uw account en in de winkelwagen worden getoond. Het kortingspercentage wordt direct toegepast op de producten in de winkelwagen.
Hoe snel maken jullie een bestelling klaar?
Bestellingen worden binnen 2 werkdagen klaargemaakt en aangeboden bij onze vervoerder. Daarna ontvangt u e-mail met Track & Trace code om het pakket te kunnen volgen.
Bezorgen
Hoe wordt mijn bestelling verpakt?
De planten worden zorgvuldig verpakt in beschermende folie. Wij hergebruiken zoveel mogelijk materialen zoals folie, vulling en dozen.
Kan ik mijn bestelling zelf ophalen?
U kunt uw bestelling zelf ophalen op maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00. Neem contact op met info@vijverplanten.nl om een afspraak te maken.
Wat zijn de bezorgkosten?
Bestellingen van meer dan €50 worden gratis verzonden. Bij bestellingen onder de €50 betaalt u €6,95 bezorgkosten.
Wie bezorgt mijn bestelling?
De bestellingen worden bezorgd door DPD, PostNL of BPost.
Mijn bestelling is vertraagd, heeft dat gevolgen voor de planten?
Wij verpakken de planten zo dat eventuele extra verzendtijd geen probleem is, maar wanneer het te lang duurt is dat niet goed. De verantwoording voor uw bestelling blijft bij ons. Vanzelfsprekend vernemen wij het graag als er toch teleurstelling blijkt bij het ontvangen van het pakket en zullen dat goed oplossen. Maakt u in dat geval foto’s van de planten die er niet goed uitzien en mail ze ons alstublieft. Plaatst u wel ook de planten die er niet goed uitzien direct in of rond de vijver, want meestal herstellen de planten heel goed.
Verzorging
Hoe plaats ik de planten in de vijver?
Voor goed resultaat is het erg belangrijk dat de planten op de juiste wijze en plaats in of rond de vijver worden gezet. In de omschrijving van de plant wordt aangegeven wat de juiste zone en diepte is. In de natuur zijn de waterplanten en waterlelies die wat dieper staan er vanaf ondiepte naartoe gegroeid. Jonge planten moeten dus stapsgewijs wennen aan diepte. Zet ze daarom eerst hoger. Uitzonderingen hierop zijn zuurstof- en drijfplanten, deze kunt u wel direct op diepte zetten.
Hoe snel moeten de planten na ontvangst in de vijver gezet worden?
Zuurstof- en drijfplanten kunt u het beste zo snel mogelijk in de vijver zetten. Oever-, moeras-, waterplanten en waterlelies kunnen wat langer zonder water, maar houd ze i.i.g. voldoende vochtig en uit de zon.
Mijn bestelde planten groeien niet goed, wat nu?
Laat het ons weten alstublieft, dan kijken we graag mee.
Wanneer kun je aanplanten?
Jaarrond kan worden aangeplant, maar de ideale periode is van half maart tot eind oktober.
Moeten vijverplanten gesnoeid worden?
Ja, in de herfst knipt u de planten terug tot ongeveer 5cm boven de waterspiegel. Oever- en moerasplanten snoeit u zo dat er compacte planten overblijven die in het voorjaar weer mooi uit kunnen lopen. Bruin of gekniekt blad, uitgebloeide bloemen en afgestorven delen kunt u direct al wegknippen. Onderwaterplanten hoeven niet gesnoeid te worden.
Bezoekadres
Burgemeester Smitweg 85
2391NG
Hazerswoude-Dorp
Klantenservice
info@vijverplantenonline.nl